اطلاع از بروز شدن
پنج شنبه 88 شهریور 26
در جلسهی شصت و نهم هماندیشان، مورخهی 21/6/1388 در فرهنگسرای دانشجو، پس از قرائت آیهی آخر از سورهی حمد، به ترجمهی آن پرداختم: صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لاالضالین
خداوند در معرفی صراط مستقیم میفرماید: راه کسانی است که به آنها نعمت بخشیدهاست؛ نه راه آنانی که مورد غضب قرار گرفتند و نیز نه راه گمراهان.
نعمت یافتگان:
نعمت انواع مختلف دارد که مهمترین نعمت، نعمت هدایت است. کسی که هدایت نشده باشد نمی تواند به نعمت برسد. قرآن کریم، کسانی را که مشمول نعمت الهی قرار گرفتهاند چنین معرفی میکند: و من یطع الله والرسول فاولئک مع الذی انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا (نساء/69) یعنی: کسانی که از خدا و رسول او اطاعت کنند، در زمرهی کسانی هستند که خداوند به آنها نعمت بخشیده است؛ کسانی از پیامبران، صدیقین، شهدا و صالحان.. و اینان چه همراهان خوبی هستند.
در این آینه یک نکتهی دیگری که قتبل استفاده است معرفی رفیق و دوست برای انسان است. با توجه به تاثیرات غیر قابل انکار دوست در تعیین رفتار و اعتقاد و عاقبت به خیری یا عاقبت به شری انسان، خداوند با زبانی نرم و توصیهای این دسته از افراد را برای دوستی معرفی میکند.
غضب شدگان:
به قرآن که نگاه میکنیم میبییم گروههایی مورد غضب خداوند قرار گرفتهاند. ما باید اینها را استخراج کنیم و با مطالعه پیرامون آنان ببینیم چه عواملی باعث شده است که مورد مغضوب قرار بگیرند؟ باید با روش شناسی مغضوبین درست در مقابل آنان حرکت کنیم تا مشمول غضب الهی نشویم.
فرعون، قارون، ابولهب و گروههایی از بنی اسراییل مورد غضب قرار گرفتهاند که در یک نگاه اجمالی میتوان فهمید که سرپیچی از حق، کتمان دین خدا، تحریف حقایق و آمیختن آنها با باطل، بهانه جویی و آزار پیامبران الهی،رباخواری، فرار از تکلیف و.. موجب غضب الهی بر آنان بوده است.
در ادامه به رفتار شناسی بنی اسرائیل در تزلزل اعتقادی مسلمانان و ذکر نمونههایی از زمان موسی علیه السلام تا پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم که موجب غضب الهی بر آنان شده است پرداختم و به نمونههایی در عصر حاضر اشاره کردم که در همین زمینه موضوع "شتاب ایجاد شده به سمت غربی شدن در ایران " مطرح شد و اعضای حاضر در جلسه در این خصوص نظراتی ارائه و به مباحثه پرداختند.
دردقایق پایانی جلسه، در مورد شب قدر و نحوه ی احیا نگاه داشتن و چگونگی عبادت و دعاهای این شب پرفیض صحبتهایی داشتیم و در نهایت،جلسه با صلوات و التماس دعا به پایان رسید.