سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی سایت
http://labgazeh.persiangig
.com/image/13lab.jpg

نقل مطلب از این وبلاگ با ذکر منبع موجب سپاسگزاری است .
بازدید امروز: 22
بازدید دیروز: 42
بازدید کل: 1370070
دسته بندی نوشته ها شعر گونه ‏هایم
بـی‏ خیال بابـا
دیار عاشقی ها
دل نوشتـــه ‏ها
شعــرهای دیگران
خاطـــرات
پاسخ به سوالات
فرهنگی‏ اجتماعی
اعتقـادی‏ مذهبی
سیاست و مدیریت
قــرآن و زنـدگــی
انتقــــادی
مناسبت ها
حکایــــات
زنانـه هـــا
دشمن شناسی
رمان آقای سلیمان!
همراه با کتاب
بازتاب سفرهای نهادی


اطلاع از بروز شدن

 



گزارش های خبری
گفت‌وگو با خبرگزاری فارس
بخش خبری شبکه یک
روایتی متفاوت از حضور خدا
باز هم خبرگزاری فارس
خدای مریم! کمکم کن
ارتش مهد ادب است
سوم شعبان. جهرم
خبرگزاری کتاب ایران
سوال جالب دختر دانشجو
رضا امیر خانی و آقای سلیمان
فعالیت قرآنی ارتش
خبرگزاری ایکنا
چاپ چهارم آقای سلیمان
برگزیدگان قلم زرین
گزارش: جهاد دانشگاهی
گزارش: سانجه مشهد و دادپی
مصاحبه: خبرگزاری ایسنا
مصاحبه: سبک زندگی دینی
گزارش: همایش جهاد دانشگاهی
مصاحبه: وظیفه طلاب
پیشنهاد یک بلاگر
شور حسینی ـ شهرزاد


زخمه بر دل.. ناله از جان



جغرافیای مسلمانان

دوشنبه 88 آذر 2

حتما یادتان هست که چند وقت پیش، یادداشت «اروپا.. اسلام می‏آید» را نوشتم. رفته‏رفته گزارش‏های متفاوت، دارند تغییر ترکیب جمعیتی مسلمانان و افزایش تعداد آنان در کشورهای جهان، حتی کشورهای غیر اسلامی به‏خصوص اروپا را نشان می‏دهند. 
«سی‌.ان.ان» در گزارش مشروحی اعلام کرد: با افزایش جمعیت مسلمانان جهان، نقش جغرافیایی جهان اسلام در حال تغییر و گسترش است. براساس این گزارش جمعیت مسلمانان درحال حاضر حدود یک میلیارد و پانصد و هفتاد میلیون نفر است که حدود 23 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. اندونزی با 230 ملیون، پاکستان با 174 ملیون و هند با 160 میلیون مسلمان، به ترتیب مقام‏های اول تا سوم جهان را از نظر جمعیت مسلمانان به خود اختصاص داده‌اند. پس از آنها بنگلادش، مصر و نیجریه مقام‌های چهارم تا ششم را دارند. ایران مقام هفتم و سپس ترکیه، الجزایر و مراکش در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
«سی.ان.ان» در ادامه، مقایسه‌ای درباره‏ی نسبت جمعیتی مسلمان در میان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی انجام داده است. در این بخش از گزارش آمده است: جمعیت مسلمانان چین، بیش از دو برابر جمعیت سوریه است و کشور هند بیش از هر کشور مسلمان دیگری به جز پاکستان، مسلمان دارد؛ به‌طوری که جمعیت مسلمانان این کشور بیش از دو برابر جمعیت مصر است. همچنین، جمعیت مسلمانان روسیه از مجموع کشورهای اردن، لیبی و تعداد مسلمانان آلمان از جمعیت کشور لبنان بیشتر است.
در همین خصوص در گزارش دیگری آمده است که اندونزی با 230 میلیون مسلمان، معادل 13 درصد کل جمعیت مسلمانان جهان را داشته و پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی است. جمعیت مسلمانان اروپا 38 میلیون نفر است که 5 درصد کل جمعیت قاره‏ی اروپا می‌باشد. در این میان، آلمان با چهار میلیون مسلمان، دارای بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان اروپا است.
بیش از نیمی از 4 میلیون و ششصد هزار مسلمان ساکن در قاره‌ی آمریکا در ایالات متحده آمریکا و 700 هزار نفر نیز در کانادا زندگی می‌کنند. حدود 317 میلیون مسلمان – معادل یک پنجم کل جمعیت مسلمانان جهان – در کشورهایی زندگی می‌کنند که به عنوان اقلیت محسوب می‌شوند؛ زیرا اسلام دین اصلی آن کشور نیست. سه چهارم اقلیت‌های مسلمان جهان در پنج کشور غیر مسلمان – به شرح زیر –  ساکن هستند: هند: 161 میلیون، اتیوپی: 28 میلیون، چین: 22 میلیون، روسیه: 16 میلیون و تانزانیا: 13 میلیون.

شبکه‌ی خبری آمریکایی «سی.ان.ان» در ادامه‌ی گزارش خود با اشاره به اینکه «بیش از نیمی از مسلمانان اروپا بومی و نیم دیگر از مهاجران هستند» این را به معنای زنگ خطری برای کلیسا برشمرده و نسبت به غالب شدن جمعیت مسلمان در اروپا در دهه‌های آینده هشدار داده است.
براساس این گزارش، تعداد شیعیان در جهان بیش از 10 درصد مسلمانان است که این روند در کشورهای عربی و اروپایی درحال افزایش است. ایران، عراق، بحرین و آذربایجان به ترتیب بیشترین تعداد جمعیت شیعیان را در سطح جهان به خود اختصاص داده‌اند.
نکته‌ی قابل توجه دیگر اینکه با وجود اینکه خاورمیانه به عنوان مرکز راهبردی مسلمانان جهان شناخته شده و تمامی مکان‌های مقدس مسلمانان در این بخش از زمین قرار دارند، تنها 20 درصد از جمعیت مسلمانان جهان در خاورمیانه و شمال آفریقا زندگی می‌کنند و بیش از 60 درصد، در کشورهای دیگر آسیایی سکونت دارند و مابقی، یعنی حدود بیست درصد دیگر، در سایر کشورهای جهان پراکنده‌اند.
در انتهای این گزارش، پیش‌بینی شده است که جمعیت مسلمانان در پایان سال 2035 به مرز دو ملیارد و دویست میلیون نفر در سراسر جهان برسد.